Dieta po złamaniu – ważne zasady

Dieta po złamaniu – ważne zasady

Leczenie złamania kości to dla całego organizmu duży wysiłek, niekiedy wymagający kilkutygodniowego unieruchomienia. A to sprawia, że mamy wolniejszy metabolizm, zużywamy mniej energii i zaczynamy tyć. Po zdjęciu gipsu okazuje się, że ważymy więcej niż przed kontuzją. 

Mniejsza aktywność fizyczna niekorzystnie wpływa także na pracę przewodu pokarmowego. Wywołuje to trudności z trawieniem i zaparcia. Z drugiej strony w miejscu złamania nieustannie trwa odbudowa i regeneracja kości. Dlatego w czasie leczenia, trzeba szczególnie zadbać o odpowiednią dietę.

Lekka, niskokaloryczna, urozmaicona, bogata w witaminy i składniki mineralne. Taka dieta pomoże przyspieszyć odbudowę i regenerację kości po złamaniu. Oto jej zasady.

- Jedzmy regularnie 4-5 małych posiłków dziennie, najlepiej w odstępach 2-3 godzinnych. Dzień zacznijmy od śniadania, a kolację zjedzmy nie później niż 2-3 godziny przed snem. Unikajmy bardzo obfitych posiłków i długich przerw pomiędzy nimi.

- Postarajmy się, by posiłki były niskokaloryczne. Powinny w sumie dostarczać 1500 – 1800 kcal dziennie. By to sprawdzić warto zajrzeć do naszego kalkulatora (link)

- Nie spieszmy się i jedzmy zawsze powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs - wtedy do żołądka trafia lepiej rozdrobniony pokarm, który łatwiej przyswoić. Dzięki temu zjadamy też mniej, bo uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie. Gdy zjemy szybko, nawet gdy zjemy dużą porcję, to nadal nie czujemy się syci i bierzemy dokładkę.

- Zadbajmy, by wszystkie posiłki były chude, łagodne w smaku, gotowane lub duszone bez obsmażania na tłuszczu, pieczone lub grillowane. Zupy i sosy gotujmy na wywarach warzywnych. Lepiej ich nie zabielajmy, czyli nie dodawajmy śmietany ani nie zgęszczajmy mąką. Unikajmy też smażenia mięsa i ryb, zwłaszcza w panierce – panierka chłonie bardzo dużo tłuszczu, a potrawa jest ciężkostrawna.

- Używajmy łagodnych przypraw: koperku, natki pietruszki, cynamonu, soku z cytryny, soli (w umiarkowanych ilościach), pieprzu ziołowego, oregano, ziół prowansalskich, bazylii, majeranku, cząbru, rozmarynu, lubczyku, goździków, wanilii, melisy, kurkumy czy imbiru.

- Pijmy przynajmniej 1,5-2 litrów wody dziennie, pamiętając, by pić powoli małymi łykami przez cały dzień. Dobrze nawodniony organizm lepiej pracuje.

- Maksymalnie urozmaicajmy codzienne menu, tak, by znalazły się w nim składniki niezbędne do budowy kości (wapń, magnez, fosfor, witaminy A, D i K2), a także te regulujące odbudowę
i regenerację kości (żelazo, fluor, selen, cynk oraz witaminy z grupy B). Zróżnicowana dieta zapewni także inne składniki, które pomogą ci szybciej wrócić do formy po złamaniu.

- Unikajmy wszystkiego, co może utrudniać odbudowę i regenerację kości. Na czarnej liście są przede wszystkim produkty wysoko przetworzone. Dostarczają sporo kalorii, tuczących cukrów, niezdrowych tłuszczów nasyconych i mają niewiele składników pokarmowych niezbędnych do mineralizacji kości.

- Ograniczajmy sól, która „wypłukuje” wapń z kości. Zrezygnujmy z dosalania potraw na talerzu, chipsów, słonych przekąsek (paluszki i orzeszki). Wyrzućmy z menu produkty marynowane, wędzone, wędliny i przetwory mięsne. Te ostatnie mają dużo fosforu, a ten choć niezbędny do prawidłowej mineralizacji kości, w zbyt dużych ilościach bardzo ją utrudnia.

- Wystrzegajmy się nadmiaru mocnej kawy i herbaty, napojów typu cola oraz napojów energetyzujących. Zawarta w nich kofeina powoduje utratę wapnia z wydalanym moczem.

- Unikajmy alkoholu, który wpływa niekorzystnie na odbudowę i mineralizację kości. Napoje alkoholowe mogą zwiększać wydalanie wapnia z moczem

- Sięgajmy po suplementy diety skomponowane specjalnie z myślą o pacjentach w czasie rekonwalescencji po złamaniu kości – one zapewniają podaż składników wspierających proces zrastania.

Przeczytaj także

Co po złamaniu, czyli jak regenerują się kości?

Niespodziewany upadek lub kontuzja może skończyć się złamaniem ręki lub nogi. W zależności od wieku osoby poszkodowanej i okoliczności, czasem pod wpływem niegroźnych pozornie zdarzeń dochodzi do złamania; dotyczy to zwłaszcza osób z zaburzeniami metabolicznymi czy osteoporozą.

WIĘCEJ

Odbudowę czas zacząć

Bez odpowiedniego budulca kości się nie zrosną. Dlatego po złamaniu trzeba zadbać, by w codziennym menu nie zabrakło: białka, wapnia, fosforu, magnezu oraz witamin C, D i K. Gdzie ich szukać?

WIĘCEJ
Bonactive complex

Bonactive Complex to suplement diety, którego składniki zostały dobrane tak by uzupełnić dietę w okresie rekonwalescencji organizmu, szczególnie po złamaniach kości.

Więcej o suplemencie