Bez pomocy ani rusz

Bez pomocy ani rusz

Białka, ksylitol, substancje chemiczne… Nawet nie wiemy, ile świat wokół nas kryje składników i elementów, które pomagają kościom szybciej się zrosnąć po złamaniu. Gdzie je znaleźć? Jak działają? Odkryjmy niektóre z nich:

APIGENINA

Cenny flawonoid. Przeciwutleniacz, korzystnie wpływa na kości, sprzyja tworzeniu neuronów (neurogenezie) w odbudowywanej kości, również przyspiesza regenerację tkanki chrząstnej. Sprzyja tworzeniu neuronów (neurogenezie), jest silnym aktywatorem kanału jonowego TRPV4, który pobudza wzrost nowej oraz regenerację chrząstki w stawach, naśladując efekt działania fizycznego ruchu, który również w umiarkowanym zakresie aktywuje jej wzrost.  
Najlepsze źródła: pietruszka, tymianek, rumianek, rdestowiec japoński, kocanka, sosna lamberta, ciemiężyca, grejpfruty, pomarańcze, cebula, orzechy, czerwona papryka, seler, estragon, kolendra, lukrecja, mięta, bazylia i oregano, jabłka winogrona i wiśnie, wino i herbata.

BETA-METYLOMAŚLAN WAPNIA

Związek chemiczny, który przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej. Wpływa na zwiększenie wytrzymałości kości i ich sprężystość.

DIOSMETYNA

Jest to metabolizowana diosmina, dzięki temu jest znacznie lepiej przyswajalna przez organizm.  Substancja chemiczna z grupy flawonoidów. Powszechnie stosowana w niewydolności krążeniowej nóg, również przy hemoroidach, wzmacnia napięcie ścianek żył, zwiększa drenaż limfatyczny i przepływ limfy. Poprawia krążenie w naczyniach włosowatych. Zwiększa elastyczność ścian naczyń żylnych co poprawia krążenie krwi, zmniejsza przepuszczalność ścian naczyń włosowatych, działa przeciwobrzękowo. Ma działanie przeciwzapalne.
Najlepsze źródła: kaukaska wyka, oregano i mięta.

INULINA

Prebiotyk, który wspomaga naturalną florę bakteryjną jelita. Poprawia gęstość mineralną kości, usprawniając wchłanianie wapnia, magnezu, żelaza, miedzi i cynku z przewodu pokarmowego.
Najlepsze źródła: bulwy topinamburu, czyli słonecznika bulwiastego, cykoria, mniszek lekarski, skorzonera (wężymord), karczochy, szparagi, por, cebula, czosnek, ziarna zbóż.   

KSYLITOL
potocznie nazywany cukrem brzozowym

Wspomaga mineralizację kości, stymulując wchłanianie wapnia w jelitach. Wytwarzany z kory brzozy, Wygląda i smakuje jak zwykły cukier. Ma dwa razy mniej kalorii, a jest tak samo słodki, łyżeczka ksylitolu (5 g) to ok. 12 kcal.
Warto wiedzieć! Stosowanie ksylitolu zamiast tradycyjnego cukru pomaga uchronić się przed tyciem w okresie unieruchomienia po złamaniu kości. Powinni o tym pamiętać osoby z nadwagą i otyłością oraz amatorzy słodyczy.  Indeks glikemiczny ksylitolu jest około 9 razy niższy niż cukru.

L‑ARGININA

Aminokwas, który może być wytwarzany w organizmie. Poprawia wchłanianie wapnia. Pomaga również w podziale komórek. Wpływa na szybkość gojenia się ran oraz regenerację tkanek - zarówno miękkich i twardych, dzięki temu wspomaga proces zrastania kości. Poprawia kondycję śródbłonka naczyń krwionośnych. Wspomaga układ sercowo-naczyniowy, walkę z otyłością i chorobami neurodegeneracyjnymi.
Najlepsze źródła: nabiał, owoce morza, a także białe i czerwone mięso. Wszystkie rodzaje orzechów
i nasion, produkty pełnoziarniste, granola, ciecierzyca oraz soja.

L-LIZYNA

Aminokwas egzogenny, czyli taki, którego nasz organizm nie potrafi wytwarzać i musi być dostarczany wraz z pokarmem. Bierze udział w procesach związanych z odbudową tkanek, zwiększa przyrost masy mięśniowej. Wspomaga przyswajanie wapnia. Jest niezbędny do wytwarzania kolagenu – głównego białka tkanki łącznej, uczestniczy w budowie białek mięśni i kości. Lizyna jest szczególnie istotna w okresie rozwoju. Wspomaga tworzenie się przeciwciał, stymuluje wzrost, a także wytwarzanie hormonów i enzymów. Wzmacnia także układ sercowo-naczyniowy.
Zapotrzebowanie: 30-35 mg na kilogram masy ciała dla osoby dorosłej.
Najlepsze źródła: żelatyna, jaja, ryby (zwłaszcza łosoś i tuńczyk oraz śledź), sery żółte i twarogi, mięso kurczaka i indyka, wątróbka, czerwona fasola, zielony groszek, pietruszka, nasiona sezamu, migdały
i kasza gryczana oraz pełnoziarniste pieczywo.

OSSEINA
(kompleks osseinowo hydroksyapatytowy)

Organiczna substancja międzykomórkowa tkanki kostnej, która sprawia, że kość jest elastyczna i wytrzymała. Osseina jest wydzielana przez osteoblasty. W jej skład wchodzą włókna kolagenowe zwane osseinowymi oraz bezpostaciowa substancja zlepiająca te włókna tzw. osseomukoid – zbudowany z białek i mukopolisacharydów. Kompleks osseinowo-hydroksyapatytowy: zawiera w proporcjach fizjologicznych składniki organiczne macierzy kostnej wraz z mikrokryształami hydroksyapatytów, zawierających wapń i fosfor w naturalnej zbilansowanej proporcji. Osseina zawiera elementy białkowe i niebiałkowe, co ma pozytywny wpływ na formowanie się tkanki kostnej.

Przeczytaj także

Dieta po złamaniu – ważne zasady

Leczenie złamania kości to dla całego organizmu duży wysiłek, niekiedy wymagający kilkutygodniowego unieruchomienia. A to sprawia, że mamy wolniejszy metabolizm, zużywamy mniej energii i zaczynamy tyć. Po zdjęciu gipsu okazuje się, że ważymy więcej niż przed kontuzją. 

WIĘCEJ

Co po złamaniu, czyli jak regenerują się kości?

Niespodziewany upadek lub kontuzja może skończyć się złamaniem ręki lub nogi. W zależności od wieku osoby poszkodowanej i okoliczności, czasem pod wpływem niegroźnych pozornie zdarzeń dochodzi do złamania; dotyczy to zwłaszcza osób z zaburzeniami metabolicznymi czy osteoporozą.

WIĘCEJ

Odbudowę czas zacząć

Bez odpowiedniego budulca kości się nie zrosną. Dlatego po złamaniu trzeba zadbać, by w codziennym menu nie zabrakło: białka, wapnia, fosforu, magnezu oraz witamin C, D i K. Gdzie ich szukać?

WIĘCEJ
Bonactive complex

Bonactive Complex to suplement diety, którego składniki zostały dobrane tak by uzupełnić dietę w okresie rekonwalescencji organizmu, szczególnie po złamaniach kości.

Więcej o suplemencie